1News Online:
Home » , , » Benitez dalam Bayang-bayang Pemecatan?

Benitez dalam Bayang-bayang Pemecatan?

Monday, December 3, 2012 | 5:15 PM


London - Rafael Benitez belum juga memberi hasil positif untuk Chelsea. Jika gagal menang di Liga juara-juara, bermakna gagal layak ke pusingan kalah mati, kemungkinan benitez akan dipecat.

Meskipun hanya diberi kontrak sementara sebagai pengurus sampai akhir musim ini, Benitez terus mendapat bantahan kerana belum memberi satu kemenangan untuk 'The Blues'. Dari tiga perlawanan yang sudah dimainkan di Premier League, Chelsea hanya seri dua kali dan kalah sekali.

Keputusan tersebut sekaligus menjadikan Benitez sebagai pengurus dengan permulaan terburuk setelah tiga perlawanan pada era Roman Abramovich.

Belum sempat memberi kemenangan untuk Chelsea, Benitez mesti menjalankan tugas dengan melayakkan Chelsea ke kelompok 16 pasukan terakhir.

Chelsea akan menjalani perlawanan penentuan pada perlawanan ke-enam bertemu Nordsjaelland, Kamis ini. Perlawanan ini sangat penting memandangkan posisi Chelsea dalam Grup E masa ini belum layak untuk ke pusingan seterusnya.

The Blues kini di posisi ke-tiga  kumpulan E dengan tujuh mata. Mereka akan bersaing dengan Juventus yang berada di tangga  ke-dua dengan jumlah sembilan mata untuk satu tiket ke kelompok 16 pasukan terakhir.

Secara matematik, peluang Chelsea untuk memang masih belum tertutup sepenuhnya. Namun kemenangan atas Nordsjaelland mutlak harus diraih dan pada masa yang sama Juve mesti kalah dengan Shakhtar Donetsk.

Jika gagal melangkah ke kelompok 16 pasukan terkhir, Chelsea akan ke Liga Europa. Dan jika itu terjadi, maka Chelsea akan menjadi juara bertahan pertama yang gagal melepasi fasa kumpulan pada era Liga Champions.

Abramovich yang terkenal dengan tabiat tidak sabar diyakinkan tidak akan berdiam diri melihat keputusan tidak memuaskan dari pelaburan besar yang sudah dilakukannya untuk Chelsea.

Menurut kabar, Abramovich sudah melakukan pendekatan membawa Avram Grant. Disebut bahawa Grant yang juga merupakan teman Abramovich dan sebelum ini pernah menjadi pengurus Chelsea pada tahun 2007-2008 itu akan ditawar posisi penasihat. Namun hingga masa ini belum jelas posisi apa yang akan ditawarkan kepadanya.

Benitez pun sudah menyatakan bahwa dirinya tidak yakin dengan masa depannya di Stamford Bridge sejak kekalahan dengan West Ham di Premier League akhir minggu lalu. Lelaki yang juga pernah melatih Liverpool dan Inter Milan itu menilai nasibnya di Chelsea bergantung pada keputusan pasukannya pada masa akan datang.


Kongsi artikel ini : :

Post a Comment

 
Copyright © 2012. 1News Online - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger