1News Online:
Home » » 5 Kegemaran Tempat Untuk Bunuh Diri

5 Kegemaran Tempat Untuk Bunuh Diri

Saturday, January 12, 2013 | 6:38 AM


Bunuh diri menjadi jalan terakhir mereka tidak boleh menyelesaikan perkara dalam hidupnya. Banyak tempat potensi sedunia untuk menjadi tempat mengakhiri hidup, namun laporan enviromentalgraffiti.com melansir ada lima tempat menjadi kegemaran di dunia.

Tempat-tempat ini dipilih berdasarkan suasana sekitar. Area sepi atau malah ramai justeru banyak didatangi oleh mereka hendak bunuh diri. Anda mahu tahu dimana? berikut ulasannya.


1. Jambatan Golden Gate, Kota San Fransisco, Amerika Serikat

Jambatan Golden Gate, Kota San Fransisco, Amerika Syarikat, membentang di atas laut menjadi tempat kegemaran warga Negara Adidaya untuk bunuh diri. Panjang jembatan ini mencapai 2.727 meter, menghubungkan kota itu dengan Kota Marin, Negara Bahagian California. Jarak ketinggian dari permukaan air mencapai 230 meter dan sangat potensial untuk mengakhiri hidup.

Sejak dibuka pada 1937 hingga kini sudah ada sekitar 1.500 kes bunuh diri. Lebih dari tempat lain di Amerika, jambatan Golden Gate paling banyak didatangi mereka yang sudah bosan dengan hidup.


2. Jambatan Sungai Yangtze, Provinsi Nanjing, China

Jambatan Sungai Yangtze di Provinsi Nanjing, China, menjadi tempat kegemaran warga Negeri Tirai Bambu untuk mengakhiri hidup mereka. Jambatan dibangun pada 1968 itu memiliki panjang total 8.206 meter dan tinggi 306 meter dari permukaan air.

Sepanjang 1997-2007 sudah lebih dari dua ribu kes bunuh diri terjadi di jambatan itu.


3. Hutan Aokigahara, Gunung Fuji, Jepun

Hutan Aokigahara di kaki Gunung Fuji, Jepun, merupakan tempat sepi dan dipercayai sangat angker. Bagaimana tidak? Sejak 1950 wilayah ini sudah menjadi tempat paling gemar warga Negeri Matahari Terbit untuk bunuh diri. Saban setengah tahun terjadi kes setidaknya 100 orang mengakhiri hidupnya. 

Paling parah yakni keluarga ditinggalkan pembunuh diri tidak mengetahui jika sanak saudara mereka sudah bosan dengan hidup. Mayatnya mengakhiri hidupnya ini baru ditemukan jika ada polis atau sukarelawan yang datang ke hutan itu.


4. Tebing Gap, Kota Sydney, Australia

Tebing karang Gap dekat Kota Sydney, Australia, menjadi tempat kegeraman warga Negeri Kangguru untuk bunuh diri. Tidak hanya itu, kes pembunuhan pun sering terjadi di sini. Saban tahun setidaknya terjadi 50 orang mengakhiri hidup mereka dan lebih dari sepuluh pembunuh menghilangkan nyawa korbannya di sini.

Pemerintah Australia telah memasang pagar kawat, kamera, dan alat pengintai lain untuk meneka angka bunuh diri. Seorang warga bernama Don Ritchie juga turut membantu pemerintah dengan menjadi malaikat yang menyelamatkan mereka yang cuba untuk mengakhiri hidupnya. Sudah sekitar 160 orang gagal bunuh diri kerana diselamatkan oleh Ritchie.


5. Air terjun Niagara, perbatasan Amerika Syarikat-Kanada

Air terjun Niagara di perbatasan Amerika Syarikat dan Kanada menjadi tempat kegemaran bunuh diri kedua negara itu. Arus deras bakal menenggelamkan mereka dengan nekad terjun ke sungai.

Pemerintah Kanada pernah membuat kajian mengejutkan. Ternyata perempuan mendominasi kes bunuh diri di Niagara, yakni sebanyak 41 persen, padahal di tempat lain hanya 24 persen saja.
Kongsi artikel ini : :

Post a Comment

 
Copyright © 2012. 1News Online - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger